MÅNADSBLADSARKIV

MÅNADSBLAD : JUNI 2005

Sådärja, då var det dags igen! Här kommer ett månadsblad fullspäckat med spännande händelser och annan intressant information. Jag börjar där förra månadsbladet slutade, med klädbytardagen på Bildmuseet.

Arrangemanget lördagen den 20 mars blev en formidabel succé, med många människor engagerade i byteshandel och kreativ klädmodifikation, samt en bejublad klädparad med Emmauspersonal. Här är två utdrag ur utvärderingarna vi fick in:

”Jättebra initiativ! Kul att se yngre och äldre skapa allt möjligt.”
”Klädbytardagen med modevisning och ’klädstudion’ är en jättebra grej!”

I princip alla som skrev nåt ville ha fler klädbytardagar framöver, i alla fall om de kombineras med möjlighet att göra om kläderna på olika sätt. Förhoppningsvis kan detta bli ett återkommande samarbete med Bildmuseet, även om inga sådana planer finns i skrivande stund. En artikel om denna dag kommer att publiceras i Emmaus Internationals tidskrift Newsletter för den som vill veta mer.

Dagen innan, den 19 mars var det årsmöte för Emmaus Umeå, här på Haga. Då utsågs de nya styrelsemedlemmarna: My Augustsson, Pernilla Jousse, Sara-Li Söderberg, Alex Jousse, Andreas Heselius, Eriq Petersson och P-O Johansson. Styrelsen konstituerades sedan på första styrelsemötet den 2 april. Pernilla utsågs till ordförande, Sara-Li till sekreterare och Andreas återvaldes till posten som kassör.

Nästa stora händelse var Bågenbutikens 2-årsjubileum. Det firades genom att ha en 25%ig rabatt på Emmaus sortiment i butiken hela vecka 17. Detta toppades med att vi på fredagen hade kvällsöppet från 20-24 med en rabatt på 50%. Dessutom bjöds det på levande musik, kaffe och fika, sambaorkester och eldshow.

Vi har en längre tid haft stor platsbrist på grund av alla klädbalar vi lagrat. Containrarna har fyllts upp och sorteringen också. Men tisdagen 24 maj hände det grejer. Då anlände en lastbil för att köra våra balar ner till kamraterna i Polen. En stor skara Emmausidealister skapade tillsammans ett glatt och flitigt gäng som på knappa sex timmar lastat in 16 ton kläder och prylar i lastbilen. En härlig dag och en upplyftande upplevelse!

I lördags genomfördes den första skapardagen här på Emmaus. Bland annat målades möbler, dockkläder syddes och det stora väggpapperet fylldes med folks målningar. En solig och blåsig dag i kreativitetens tecken. Anne undrar om det finns intresse för flera sådana dagar? Kontakta henne för mer info eller synpunkter.

Jag tänkte avsluta min dagboksliknande genomgång med att påminna om att nu på lördag, den 4/6 infaller Emmaus uteloppis här på Haga. Det innebär 50% rabatt på allt samt mycket människor. Om du är peppad på att hjälpa till att ställa i ordning eller plocka undan eller vara med under dagen är du varmt välkommen att höra av dig på 14 28 14.

Nu ska vi nu vända blicken mot en av de delar som håller Emmaus rullande, personalen. För tillfället har vi fem praktikanter, Maria, Nina, Linda, Kitty och Jani. Vilka, och hur många, som blir sommarpraktikanter är inte färdigt än. Övrig personal är Anne (personal & trivsel), Mikael, Johan, Stig och Magnus L (Pysslar med prylar). Till sist har vi de halvtidsanställda My, Andreas och Eriq som jobbar på med sina respektive ansvarsområden.

Det var allt för den här gången!

Våriga sommarhälsningar,
Eriq